Khadija El Abyad is een multidisciplinaire kunstenaar, geboren in Agadir in 1991. Momenteel leeft en werkt El Abyad nomadisch tussen Rabat en andere plaatsen. Haar praktijk draait om "schermen van het lichaam," zoals die verschijnen in verschillende dimensies: intiem, cultureel en sociaal. De notie van mede-eigendom wordt door de kunstenares geadopteerd als personage en drager waaruit het gevoelige geopenbaard kan worden. Dit stelt de kunstenaar in staat om haar sociale engagement te vertalen naar de maatschappelijke toekomst. Haar onderzoek wordt gevoed door reflectie over materialen en objecten die een symbolisch gewicht in zich dragen—in het bijzonder materialen die als een verlengde groeien uit het lichaam, of door het lichaam geproduceerd worden, zoals haar. Vertrekkend vanuit haar multidisciplinaire praktijk, ontregelen en verstoren de performances van El Abyad de gecodeerde clichés die het vrouwelijk lichaam (en het hedendaagse publieke lichaam) omstrengelen.
Tijdens haar residentie bij Moussem zet El Abyad haar onderzoek naar de organische materie van henna als een gietvorm voor en ornamentele grammatica voort.
"Ik wil graag experimenteren met waar ik al aan begonnen ben en waar ik over nadenk in relatie tot mijn werk DÉESSE/DIEU. Ik zou het werk willen fragmenteren, ontcijferen, hermodelleren, het medium veranderen, het een wedergeboorte als ‘andere’ geven en er ten slotte een autopsie op uit te voeren om het zo verder te duwen; voorbij de plastische dimensie, die alleen zichtbaar is in functie van het beeldhouwen met kleur."
In de presentatie Hybridations Ornementales, dat begin december 2023 plaatsvindt in de Moussem Studios, toont El Abyad de werken die ze ontwikkelde tijdens haar residentie bij Moussem. In deze verzameling van hennaschilderijen en -sculpturen ontvouwt zich een cartografie van het lichaam, waarbij de routes tussen de handpalm en de vingers, of de ruimte tussen de wenkbrauwen, nauwkeurig in kaart worden gebracht. Geïnspireerd door verschillende henna-praktijken en rituelen die gepaard gaan met tatoeages, schept de kunstenaar een ornamentele grammatica. Haar werken bewegen zich in een ruimte tussen het figuratieve en het abstracte, en geven door middel van taal een vorm aan datgene dat zich achter zichtbaarheid en intimiteit verschuilt.
Het werk van El Abyad was al te zien op talrijke internationale tentoonstellingen, waaronder 'الفْرقة, Prägen, Nuage, in Galerie Stihl Waiblingen, Stuttgart, 2023; The Promise Of A Trace, Malhoun Art Space, 1-54 Contemporary African Art Fair, Marrakech, 2023; Vantage Point Sharjah 9, Sharjah Art Foundation, Hamriyah Studios, Verenigde Arabische Emiraten, 2021; Déplacer L'horizon, Centre Photographique de Marseille, Manifesta Biënnale 2021; À L'épreuve Du Tamis, 18 derb el ferrane 1-54 Art Fair, Marrakech 2020. Eerder presenteerde ze de solotentoonstellingen حاص ىالىساء ... (Réservé aux femmes?) in ARTORIUM, Casablanca, 2022; en Peau - Écrans, la Maison Juste/Le sous-sol Art Gallery, Parijs, 2018. El Abyad heeft ook deelgenomen aan residenties, zoals Résidence de création du dessin et de l'art sur papier, Galerie Stihl Waiblingen Museum, 2023; DAAD, Berlijn 2022, Caravane Ouadane, Mauritanië, 2021; L'appartement 22, Rabat 2020; Friche La Belle de Mai, Marseille, 2019; New Generation, Le Cube Independent Art Room, Rabat, 2018; 6e Marrakech Biënnale, 2016. Ze heeft een diploma van het Institut National des Beaux Arts, (Tétouan 2017) en een Master in Cultural and Artistic Engineering aan FLSH Ben M'Sik (Casablanca 2019).
De residentie wordt georganiseerd in het kader van Résidences Croisées, een uitwisselingsproject tussen België en Marokko, gesteund door CCME (Conseil de la communauté marocaine à l'étranger).
Klik HIER voor het Instagram-profiel van de kunstenaar.
Foto's: Nisran Azouaghe