Dounia Mahammed (zij/die) studeerde in 2015 af aan de opleiding drama aan het KASK en omschrijft zich als een queer zoekend schrijvend makend speler. met een bijzondere liefde voor planten, klei, kleur, kauwen, hout, water, maïzena (bindmiddel!), vragen, bewegen en bewogen worden. Dounia’s werk speelt vaak met taal en klank, op zoek naar manieren van (mis-)communiceren. Het probeert iets te vertellen over mens-zijn, zoekend naar verbinding, schipperend tussen verwondering en vertwijfeling. Liefdevol activisme en de opstart als freelance vertrouwenspersoon nemen naast het artistieke werk een belangrijke plek in.
In 2015 creëerde Dounia de afstudeervoorstelling Salut Copain waarin wankelend gereflecteerd wordt over de ongewoonheid van het gewone en de gewoonheid van het ongewone. In w a t e r w a s w a s s e r (2017 - met Alan Van Rompuy) gaan grillige associaties rond vloeibaarheid en connectie in dialoog met live muziek van Alan, water en maizena. PANIC & OTHER ATTACKS (2020 - met Roos Nieboer) zoekt naar recepten die ons kunnen redden in bedreigende situaties bijvoorbeeld met bedreigende bedreigde diersoorten op een bedreigde planeet en GNAB◊RRETN¡ (2021 - opnieuw met Alan Van Rompuy) een experiment in (mis-)communicatie, een bizar concert over vinden en verliezen dat je je herinnert, maar dat nooit plaatsvond. Daarnaast was Dounia o.a. te zien in Het betreft liefde van Tine van Aerschot, Giants van Laurens Aneca, Lucas van der Vegt, Jesse Vandamme, Operette van Tibaldus; schreef tekst voor Ophelia van Inne Goris, verzorgde stemwerk en coaching voor Bambiraptor van Jonas Baeke en Mats Vandroogenbroeck en trad op als schrijfcoach/ regie-assistent voor Divide & Rule (uitgesteld) van Khalid El Koujili.
Dounia schrijft af en toe voor tijdschriften als rekto:verso, Terras en Deus Ex Machina, is schrijfcoach voor een Europees project van ETC: Young Europe, rond ‘non-dominant voices’ in repertoire, en nam recent deel aan een panelgesprek over microagressies bij UGent.
Het volgende artistieke traject wordt MALONCONICO, met Mira Bryssinck, Zindzi Tillot, Milan Vandierendonck, Sara Lâm, Larissa Kim en Fred Libert. Samen zoeken ze een collectieve, zorgzame weg naar een magisch-realistisch relaxed performance rond wat specifieke perspectieven of levenservaringen met onze beleving van melancholie doen.e relaxed performance rond wat specifieke perspectieven of levenservaringen met onze beleving van melancholie doen.