Hamedine Kane is kunstenaar en filmmaker, en woont en werkt tussen Brussel en Dakar. In zijn praktijk zoekt hij landsgrenzen op als plaatsen van doorgang en transformatie, als een centraal element in de conceptie van een rondreizende identiteit. Hij gebruikt woord en beeld om noties als ballingschap en omzwervingen te belichten, maar ook om politieke tijd te vervangen door levenstijd. Ook werkt hij rond thema's als geheugen en erfgoed, zoals in "The School of Mutants" met Stéphane Verlet-Bottero, een onderzoeksproject dat verleden en toekomst vermengt, en de grenzen van ruimte en tijd overschrijdt en bevloeit.
Het meest recente werk van Hamedine werd ondermeer tentoongesteld op de laatste Dak'art Biënnale, tijdens Documenta 14 en tijdens de Biënnale van Berlijn editie 2022.
In 2018 was zijn werk te zien in een solotentoonstelling in Mumbai in het Clark House Initiative. Hamedine exposeerde ook in FIAC en The Colonie in Parijs. Hij nam deel aan de Biënnale van Taipei 2020 en de Biënnale van Casablanca 2021. Zijn film The Blue House kreeg een speciale vermelding van de jury op het IDFA in Amsterdam in 2020.
In 2022 realiseerde hij een tentoonstelling in het kader van Moussem Cities Dakar.
Momenteel ontwikkelt Hamedine Kane het project Trois Américains à Paris, dat vertrekt van leven en werk van drie grote zwarte Amerikaanse schrijvers die halverwege de jaren veertig in Parijs in ballingschap gingen; Richard Wright, Chester Himes en James Baldwin. Een werk dat de notie van literair erfgoed als bron van hedendaagse inspiratie in perspectief plaatst.