Mostafa Saifi Rahmouni maakt voornamelijk gebruik van sculptuur en fotografie om het fysieke en psychologische landschap te onderzoeken. Doorheen een geheel eigen poëtica creëert hij compacte vormen die reflecteren op zowel persoonlijke als maatschappelijke ervaringen. Verwijzend naar taferelen van fataliteit die maar al te vaak voorkomen in het dagelijkse leven - gaande van begraafplaatsen tot verboden handelingen en rituele slachtingen - schetst Rahmouni ons een realiteit van sterfelijkheid en opoffering. Zijn vormen zijn eenvoudig maar beschouwend, en verkeren in een staat van flux – ready-made sculpturen zien er handgemaakt uit, handgemaakte objecten lijken ready-mades, en zijn beelden balanceren ergens op de grens tussen treurigheid en optimisme.
Als een kunstenaar in een formatieve periode van zijn carrière, presenteert de tentoonstelling van Rahmouni in het M HKA een belangrijke selectie van bestaande werken in dialoog met nieuw werk. Sculpturale beelden en objecten staan in stille reflectie. Zijn nieuwe grootschalige fotowerk The Front Line (2021), tevens de titel van deze tentoonstelling, toont een geïmproviseerd kerkhof in de dorre kustgebieden van de Sahara. Het gevoel van sereniteit resoneert verder in bestaande sculpturale werken als Looking for Truth (2016) - een minimalistisch vormgegeven eikenhouten stoel, waarvan de zitting bestaat uit één enkele glasplaat met in het midden de archetypische vorm van een fles - op zijn beurt een meditatie over vooropgezette aanvallen op degenen die als andersdenkenden worden beschouwd.
Deze tentoonstelling biedt tevens een gelegenheid om de diversiteit van Rahmouni's kunstwerken te beschouwen en geeft inzicht in de praktijk van een kunstenaar die experimenteert met nieuwe talen om het onuitsprekelijke te beschrijven.
Mostafa Saifi Rahmouni woont en werkt in Brussel. Hij is kandidaat-laureaat van de postdoctorale residentie van het HISK in Gent, na studies aan het Institut National des Beaux-arts de Tétouan en het ENSAV-La Cambre in Brussel. Hij stelde uitgebreid tentoon, zowel in België als internationaal, onder meer in het kader van de Sharjah Biënnale in 2017, en exposeerde onlangs zijn buitenwerk The Visible Part in het Middelheim Museum, Antwerpen, in 2021. Hij heeft residenties gehad bij onder meer Hangar (Barcelona), Wiels (Brussel), en onlangs bij Moussem (Brussel).
Expo in het kader van IN SITU/Moussem Collection. In deze vernieuwende samenwerking werken het M HKA en Moussem samen aan de ontwikkeling van een solotentoonstelling met een uitgenodigde kunstenaar, die zij ondersteunen bij de productie alsook bij de gezamenlijke aankoop van kunstwerken.
Mostafa Saifi Rahmouni maakt voornamelijk gebruik van sculptuur en fotografie om het fysieke en psychologische landschap te onderzoeken. Doorheen een geheel eigen poëtica creëert hij compacte vormen die reflecteren op zowel persoonlijke als maatschappelijke ervaringen. Verwijzend naar taferelen van fataliteit die maar al te vaak voorkomen in het dagelijkse leven - gaande van begraafplaatsen tot verboden handelingen en rituele slachtingen - schetst Rahmouni ons een realiteit van sterfelijkheid en opoffering. Zijn vormen zijn eenvoudig maar beschouwend, en verkeren in een staat van flux – ready-made sculpturen zien er handgemaakt uit, handgemaakte objecten lijken ready-mades, en zijn beelden balanceren ergens op de grens tussen treurigheid en optimisme.
Als een kunstenaar in een formatieve periode van zijn carrière, presenteert de tentoonstelling van Rahmouni in het M HKA een belangrijke selectie van bestaande werken in dialoog met nieuw werk. Sculpturale beelden en objecten staan in stille reflectie. Zijn nieuwe grootschalige fotowerk The Front Line (2021), tevens de titel van deze tentoonstelling, toont een geïmproviseerd kerkhof in de dorre kustgebieden van de Sahara. Het gevoel van sereniteit resoneert verder in bestaande sculpturale werken als Looking for Truth (2016) - een minimalistisch vormgegeven eikenhouten stoel, waarvan de zitting bestaat uit één enkele glasplaat met in het midden de archetypische vorm van een fles - op zijn beurt een meditatie over vooropgezette aanvallen op degenen die als andersdenkenden worden beschouwd.
Deze tentoonstelling biedt tevens een gelegenheid om de diversiteit van Rahmouni's kunstwerken te beschouwen en geeft inzicht in de praktijk van een kunstenaar die experimenteert met nieuwe talen om het onuitsprekelijke te beschrijven.
Mostafa Saifi Rahmouni woont en werkt in Brussel. Hij is kandidaat-laureaat van de postdoctorale residentie van het HISK in Gent, na studies aan het Institut National des Beaux-arts de Tétouan en het ENSAV-La Cambre in Brussel. Hij stelde uitgebreid tentoon, zowel in België als internationaal, onder meer in het kader van de Sharjah Biënnale in 2017, en exposeerde onlangs zijn buitenwerk The Visible Part in het Middelheim Museum, Antwerpen, in 2021. Hij heeft residenties gehad bij onder meer Hangar (Barcelona), Wiels (Brussel), en onlangs bij Moussem (Brussel).
Expo in het kader van IN SITU/Moussem Collection. In deze vernieuwende samenwerking werken het M HKA en Moussem samen aan de ontwikkeling van een solotentoonstelling met een uitgenodigde kunstenaar, die zij ondersteunen bij de productie alsook bij de gezamenlijke aankoop van kunstwerken.