Mostafa Saifi Rahmouni (Rabat 1991), leeft en werkt tussen Brussel en Rabat. Hij voltooide zijn post-masteropleiding aan het HISK (Gent), na een opleiding aan het Nationaal Instituut voor Schone Kunsten in Tetouan en studies aan de ENSAV-La Cambre (beeldhouwatelier).
Hij exposeerde o.a. in Berlijn (Rosalux), Brussel (Centrale-Lab en in BOZAR in het kader van het Moussem Cities Festival), in Beiroet (Sharjah Biënnale) en op het 63e Salon de Montrouge en expo's doorheen Europa. In 2017 ontving hij de prijs van de 9e biënnale Watch This Space en de prijs van de 9e editie van jonge beeldhouwkunst van de Federatie Wallonië-Brussel, en in 2019 de Sabam-prijs van ArtContest. In 2020 nam hij deel aan het residentieprogramma van WIELS. In 2021 wordt hij geselecteerd voor het Young Artist Fund georganiseerd door het Middelheim Museum in Antwerpen.
Zijn werk is opgebouwd rond verschillende culturele, sociale en politieke referenties, rond persoonlijke verhalen en de grote geschiedenis. De kunstenaar combineert ernstige en tragische onderwerpen, of verwijzingen naar postkoloniale kwesties, met poëzie en humor. Aan de hand van fragmenten uit het dagelijks leven onthullen zijn werken het alledaagse en het morbide, maar ook het uitzonderlijke en het sublieme.
In de context van de huidige gezondheidscrisis, zoekt Moussem naar andere vormen van presentatie. Zo worden onze kantoren in de Ravenstein Galerij omgebouwd tot de Moussem Gallery expo-ruimte. Voor deze tweede expo wordt de bezoeker uitgenodigd om doorheen de vitrine de zowel discrete als invasieve aanwezigheid van de installatie No Land's Man te ontdekken.
Een palimpsest van witte plastic zakken vult de ruimte. De meest beruchte zakken - waarvan de productie zelfs illegaal is geworden - zijn hier van hun functie ontdaan. Zwervend tussen continenten en oceanen, waar niemand hen meer wil, zijn zij de restanten geworden van de economie van weleer en - zoals de titel en de huidige omstandigheden ons in herinnering brengen - fungeren zij als subtiele metaforen voor de vele rondzwervende personen. Andere subtiele herinneringen nestelen zich te midden van de plastic massa wanneer een gezicht, een hand en een plukje haar tevoorschijn komen uit de massa, omgeven door een eindeloze massa van afval en leegte. Dit landschap is meer dan een artistiek idee; Het is een intieme weergave van een bestaand landschap dat de kunstenaar op zijn weg vond. Een landschap dat de sporen droeg van menselijke doortocht - meertalige inscripties, jarenlange ophoping van afval en menselijke resten. De kunstenaar presenteert ze hier gedistilleerd tot hun essentie, hun afwezigheid.
Met No Land's Man start een langdurige residentie van Mostafa bij Moussem.
Doorlopend en zonder reservatie te zien tijdens de openingsuren van de Ravenstein Galerij (op nr 46) (05:00 > 22:00).
Een Moussem-productie met steun van de Vlaamse Gemeenschap, VGC, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Mostafa Saifi Rahmouni (Rabat 1991), leeft en werkt tussen Brussel en Rabat. Hij voltooide zijn post-masteropleiding aan het HISK (Gent), na een opleiding aan het Nationaal Instituut voor Schone Kunsten in Tetouan en studies aan de ENSAV-La Cambre (beeldhouwatelier).
Hij exposeerde o.a. in Berlijn (Rosalux), Brussel (Centrale-Lab en in BOZAR in het kader van het Moussem Cities Festival), in Beiroet (Sharjah Biënnale) en op het 63e Salon de Montrouge en expo's doorheen Europa. In 2017 ontving hij de prijs van de 9e biënnale Watch This Space en de prijs van de 9e editie van jonge beeldhouwkunst van de Federatie Wallonië-Brussel, en in 2019 de Sabam-prijs van ArtContest. In 2020 nam hij deel aan het residentieprogramma van WIELS. In 2021 wordt hij geselecteerd voor het Young Artist Fund georganiseerd door het Middelheim Museum in Antwerpen.
Zijn werk is opgebouwd rond verschillende culturele, sociale en politieke referenties, rond persoonlijke verhalen en de grote geschiedenis. De kunstenaar combineert ernstige en tragische onderwerpen, of verwijzingen naar postkoloniale kwesties, met poëzie en humor. Aan de hand van fragmenten uit het dagelijks leven onthullen zijn werken het alledaagse en het morbide, maar ook het uitzonderlijke en het sublieme.
In de context van de huidige gezondheidscrisis, zoekt Moussem naar andere vormen van presentatie. Zo worden onze kantoren in de Ravenstein Galerij omgebouwd tot de Moussem Gallery expo-ruimte. Voor deze tweede expo wordt de bezoeker uitgenodigd om doorheen de vitrine de zowel discrete als invasieve aanwezigheid van de installatie No Land's Man te ontdekken.
Een palimpsest van witte plastic zakken vult de ruimte. De meest beruchte zakken - waarvan de productie zelfs illegaal is geworden - zijn hier van hun functie ontdaan. Zwervend tussen continenten en oceanen, waar niemand hen meer wil, zijn zij de restanten geworden van de economie van weleer en - zoals de titel en de huidige omstandigheden ons in herinnering brengen - fungeren zij als subtiele metaforen voor de vele rondzwervende personen. Andere subtiele herinneringen nestelen zich te midden van de plastic massa wanneer een gezicht, een hand en een plukje haar tevoorschijn komen uit de massa, omgeven door een eindeloze massa van afval en leegte. Dit landschap is meer dan een artistiek idee; Het is een intieme weergave van een bestaand landschap dat de kunstenaar op zijn weg vond. Een landschap dat de sporen droeg van menselijke doortocht - meertalige inscripties, jarenlange ophoping van afval en menselijke resten. De kunstenaar presenteert ze hier gedistilleerd tot hun essentie, hun afwezigheid.
Met No Land's Man start een langdurige residentie van Mostafa bij Moussem.
Doorlopend en zonder reservatie te zien tijdens de openingsuren van de Ravenstein Galerij (op nr 46) (05:00 > 22:00).