Racisme, kolonialisme, anti-semitisme en nationalisme: in de 19e eeuw speelde al deze ismen mee in het vormgeven van de samenleving. Elke vorm van inheemse of populaire kennis die niet strookte met het heersende ‘geciviliseerde’ denkkader, werd consequent buitenspel gezet. Deze weggevaagde narratieven beïnvloeden nog steeds de manier waarop we ons vandaag verhouden tot de wereld.
Tafukt/The Sun/Athena is een danssolo en het eerste deel in een trilogie die focust op de betekenisleer en mythologieën van de Tamazigh – de inheems bevolking van Noord-Afrika. Centraal staan drie vrouwelijke godinnen die cultuur en geschiedenis verenigen: Nithe, Tanit en Athena. Het Tritonmeer in Libië zou de geboorteplaats van Athena zijn, voordat de Grieken haar adopteerden aan de andere kant van de Middellandse Zee. Door deze kennistheorieën uit te spitten, komen blinde vlekken in de geschiedenis aan het licht. Hoe kunnen we de huidige canon in vraag stellen? Kan performance een vorm van verzet zijn? Met Tafukt wil Radouan Mriziga een ruimte creëren voor reflecties over het verleden, om tot een meer inclusieve toekomst te komen.
concept, choreography & scenography Radouan Mriziga | dance/performance Maïté Jeannolin | costume design Lila John | music & sound design TBA | light design TBA | dramaturgy Esther Severi | Amazigh research support Hajar Ibnouthen | production A7LA5 | management promotion & distribution Something Great | co-production Kaaitheater, Kunstenfestivaldesarts, Moussem Nomadisch Kunstencentrum, PACT Zolverein, Alkantara
Radouan Mriziga
choreography
Radouan Mriziga
Radouan MrizigaEstelle Gautier
dance
Maïté Jeannolin
performance
Maïté Jeannolin
Sondos Belhassen
costume design
Lila John
text
Hindi ZahraNisrine MbarkiDorothée Munyaneza & Popytirz
muziek
Hindi ZahraNisrine MbarkiDorothée Munyaneza & Popytirz
sound design
Hindi ZahraNisrine MbarkiDorothée Munyaneza & Popytirz
lighting design
Estelle Gautier
dramaturgy
Esther Severi
production
A7LA5
co-production
deSingelKaaitheater (Brussel)Kunstenfestivaldesarts (Brussel)/Charleroi DanseMoussem (Brussel)PACT Zollverein (Essen)Parallèle/L'Officina (Marseille)Kanuti Gildi Saal (Talin)MORE THAN THIS - Creative Europe
with the support of
de Vlaamse Overheid
Amazigh research support
Hajar Ibnouthen
Radouan Mriziga
choreography
Radouan Mriziga
Radouan MrizigaEstelle Gautier
dance
Maïté Jeannolin
performance
Maïté Jeannolin
Sondos Belhassen
costume design
Lila John
text
Hindi ZahraNisrine MbarkiDorothée Munyaneza & Popytirz
muziek
Hindi ZahraNisrine MbarkiDorothée Munyaneza & Popytirz
sound design
Hindi ZahraNisrine MbarkiDorothée Munyaneza & Popytirz
lighting design
Estelle Gautier
dramaturgy
Esther Severi
production
A7LA5
co-production
deSingelKaaitheater (Brussel)Kunstenfestivaldesarts (Brussel)/Charleroi DanseMoussem (Brussel)PACT Zollverein (Essen)Parallèle/L'Officina (Marseille)Kanuti Gildi Saal (Talin)MORE THAN THIS - Creative Europe
with the support of
de Vlaamse Overheid
Amazigh research support
Hajar Ibnouthen
Racisme, kolonialisme, anti-semitisme en nationalisme: in de 19e eeuw speelde al deze ismen mee in het vormgeven van de samenleving. Elke vorm van inheemse of populaire kennis die niet strookte met het heersende ‘geciviliseerde’ denkkader, werd consequent buitenspel gezet. Deze weggevaagde narratieven beïnvloeden nog steeds de manier waarop we ons vandaag verhouden tot de wereld.
Tafukt/The Sun/Athena is een danssolo en het eerste deel in een trilogie die focust op de betekenisleer en mythologieën van de Tamazigh – de inheems bevolking van Noord-Afrika. Centraal staan drie vrouwelijke godinnen die cultuur en geschiedenis verenigen: Nithe, Tanit en Athena. Het Tritonmeer in Libië zou de geboorteplaats van Athena zijn, voordat de Grieken haar adopteerden aan de andere kant van de Middellandse Zee. Door deze kennistheorieën uit te spitten, komen blinde vlekken in de geschiedenis aan het licht. Hoe kunnen we de huidige canon in vraag stellen? Kan performance een vorm van verzet zijn? Met Tafukt wil Radouan Mriziga een ruimte creëren voor reflecties over het verleden, om tot een meer inclusieve toekomst te komen.