Antone Israel

Rabat 1964

Vernissage 14.09 - 18:00 > 22:00
 15.09 > 17.09 - 14:00 > 18:00
MAAC 

“Het opzet voor de video-installatie Rabat 1964, die ik in 2015 opstartte samen met Samir El Guertit, lijkt misschien zeer eenvoudig: een identieke remake van amateurvakantiefilmpjes uit de jaren 1960, 1970 en 1980, die ik op de rommelmarkt van Brussel heb vergaard. De film die mijn aandacht trok tussen zovele andere, is er een die in 1964 in Rabat werd gedraaid door een Belgisch industrieel op zakenreis in Marokko.
De video-installatie die eruit resulteert, is een confrontatie van de originele film met zijn replica, via twee gesynchroniseerde projecties die de afstand van 54 jaar toont. Tussen die twee films zijn er zaken die veranderd zijn en die ongewijzigd zijn gebleven. In dit werk interesseer ik me voor twee punten: enerzijds de opwaardering van de amateurfilm en anderzijds het historische aspect dat die in zich draagt, door in de loop van de tijd een nieuwe definitie te geven aan wat tot de categorie van het erfgoed behoort.
De vier jaar voorbereidingen, locatieonderzoek en opnames leidden tot vele ontmoetingen, waarbij we de personen die we tegenkwamen uitnodigden om in de tijd te reizen om zo het heden beter te lokaliseren. Geleidelijk begonnen er namen te verschijnen op de gezichten en de anonieme gestalten uit 1964, herkend door verwanten in 2018. Familieverhalen, heel persoonlijke verhalen, volksfiguren uit de oude medina… Doorheen de ontmoetingen ontstond de wens om opnieuw een stem te geven aan die plaatsen, gedragen door de inwoners van Rabat. Dat resulteerde in een geluidsinstallatie die de twee projecties begeleidt en de tentoonstellingsruimte afbakent. Via die polyfonie van verhalen is het project in zekere zin overgegaan van een daad van reconstructie naar een daad van restitutie. De restitutie van de beelden van een stad, overgedragen aan diezelfde stad, in het heden.” - Antone Israel

Vernissage 14.09 - 18:00 > 22:00
 15.09 > 17.09 - 14:00 > 18:00
MAAC 

“Het opzet voor de video-installatie Rabat 1964, die ik in 2015 opstartte samen met Samir El Guertit, lijkt misschien zeer eenvoudig: een identieke remake van amateurvakantiefilmpjes uit de jaren 1960, 1970 en 1980, die ik op de rommelmarkt van Brussel heb vergaard. De film die mijn aandacht trok tussen zovele andere, is er een die in 1964 in Rabat werd gedraaid door een Belgisch industrieel op zakenreis in Marokko.
De video-installatie die eruit resulteert, is een confrontatie van de originele film met zijn replica, via twee gesynchroniseerde projecties die de afstand van 54 jaar toont. Tussen die twee films zijn er zaken die veranderd zijn en die ongewijzigd zijn gebleven. In dit werk interesseer ik me voor twee punten: enerzijds de opwaardering van de amateurfilm en anderzijds het historische aspect dat die in zich draagt, door in de loop van de tijd een nieuwe definitie te geven aan wat tot de categorie van het erfgoed behoort.
De vier jaar voorbereidingen, locatieonderzoek en opnames leidden tot vele ontmoetingen, waarbij we de personen die we tegenkwamen uitnodigden om in de tijd te reizen om zo het heden beter te lokaliseren. Geleidelijk begonnen er namen te verschijnen op de gezichten en de anonieme gestalten uit 1964, herkend door verwanten in 2018. Familieverhalen, heel persoonlijke verhalen, volksfiguren uit de oude medina… Doorheen de ontmoetingen ontstond de wens om opnieuw een stem te geven aan die plaatsen, gedragen door de inwoners van Rabat. Dat resulteerde in een geluidsinstallatie die de twee projecties begeleidt en de tentoonstellingsruimte afbakent. Via die polyfonie van verhalen is het project in zekere zin overgegaan van een daad van reconstructie naar een daad van restitutie. De restitutie van de beelden van een stad, overgedragen aan diezelfde stad, in het heden.” - Antone Israel

beeldende kunst / een moussem productie

14/09/19 - 17/09/19
MAAC - Rue des Chartreux 26-28, 1000 Brussel

ARTISTS IN RESIDENCE