Moussem ondersteunt dit seizoen het onderzoekstraject "Secondhand Knowledge" van de Ijslandse choreografe en danseres Rósa Ómarsdóttir.
Waar komen ideeën vandaan, wat is hun oorsprong en hoe wordt die kennis gedeeld? Deze vragen worden al eeuwenlang gesteld. Mark Twain schreef ooit dat "alle ideeën tweedehands zijn, bewust en onbewust gehaald uit een miljoen externe bronnen, en dagelijks gebruikt door de verzamelaar ervan, met een trots en tevredenheid vanuit het bijgeloof dat hijzelf er aan de basis van ligt ". Misschien zijn alle ideeën tweedehands, en hoe vertaalt zich dat naar kennis in het algemeen? Bestaat er zoiets als eerste- of tweedehandskennis? Deze vragen waren de aanleiding voor een onderzoeksproject over dans dat Rósa Ómarsdóttir in 2016 startte in de vorm van interviews en workshops op verschillende plaatsen in Europa. Nu wil Rosa dit project buiten Europa verderzetten om de westerse eurocentrische canon van kennis en geschiedenis verder te bevragen.
Moussem ondersteunt dit seizoen het onderzoekstraject "Secondhand Knowledge" van de Ijslandse choreografe en danseres Rósa Ómarsdóttir.
Waar komen ideeën vandaan, wat is hun oorsprong en hoe wordt die kennis gedeeld? Deze vragen worden al eeuwenlang gesteld. Mark Twain schreef ooit dat "alle ideeën tweedehands zijn, bewust en onbewust gehaald uit een miljoen externe bronnen, en dagelijks gebruikt door de verzamelaar ervan, met een trots en tevredenheid vanuit het bijgeloof dat hijzelf er aan de basis van ligt ". Misschien zijn alle ideeën tweedehands, en hoe vertaalt zich dat naar kennis in het algemeen? Bestaat er zoiets als eerste- of tweedehandskennis? Deze vragen waren de aanleiding voor een onderzoeksproject over dans dat Rósa Ómarsdóttir in 2016 startte in de vorm van interviews en workshops op verschillende plaatsen in Europa. Nu wil Rosa dit project buiten Europa verderzetten om de westerse eurocentrische canon van kennis en geschiedenis verder te bevragen.