Twee topmuzikanten uit het tweestromenland brengen een programma van klassieke, instrumentale Iraakse maqam. Daarbij willen quanunspeler Hasan Falih en oedspeler Khalid Mohammed Ali niet hun technische virtuositeit op de voorgrond plaatsen, maar het gevoel waarmee ze de melodieën doen zingen overbrengen. Over Khalid Mohammed Ali ‘s oedspel werden studies gemaakt en zelfs gedichten geschreven. Hasan Falih is dirigent, componist en virtuoos quanunspeler. De maqam is een oeroud melodisch systeem en de basis van de Arabische en Oosterse klassieke muziek. De Iraakse variant bestaat uit een aantal poëtische stukken die in korte suites worden opgevoerd.
Ikv van de concertreeks Qanun Dialogues
قانون (Qanun) betekent "wet" in het Arabisch. Het instrument kreeg die naam omdat het in klassieke ensembles de toonhoogte voor de andere instrumenten en de zanger bepaalt. De Qanun gaat tenminste terug tot de 10e eeuw en stamt uit het Midden-Oosten, maar wordt ook bespeeld in de Maghreb, West-Afrika, Centraal-Azië en in het zuidoosten van Europa. Het trapeziumvormig houten instrument met 78 snaren speelt tot vandaag een sleutelrol in de Arabische en Turkse klassieke muziek. Moussem en BOZAR presenteren dit seizoen vooraanstaande qanun-spelers, in ensemble, in duo en in solo concerten.
Twee topmuzikanten uit het tweestromenland brengen een programma van klassieke, instrumentale Iraakse maqam. Daarbij willen quanunspeler Hasan Falih en oedspeler Khalid Mohammed Ali niet hun technische virtuositeit op de voorgrond plaatsen, maar het gevoel waarmee ze de melodieën doen zingen overbrengen. Over Khalid Mohammed Ali ‘s oedspel werden studies gemaakt en zelfs gedichten geschreven. Hasan Falih is dirigent, componist en virtuoos quanunspeler. De maqam is een oeroud melodisch systeem en de basis van de Arabische en Oosterse klassieke muziek. De Iraakse variant bestaat uit een aantal poëtische stukken die in korte suites worden opgevoerd.
Ikv van de concertreeks Qanun Dialogues
قانون (Qanun) betekent "wet" in het Arabisch. Het instrument kreeg die naam omdat het in klassieke ensembles de toonhoogte voor de andere instrumenten en de zanger bepaalt. De Qanun gaat tenminste terug tot de 10e eeuw en stamt uit het Midden-Oosten, maar wordt ook bespeeld in de Maghreb, West-Afrika, Centraal-Azië en in het zuidoosten van Europa. Het trapeziumvormig houten instrument met 78 snaren speelt tot vandaag een sleutelrol in de Arabische en Turkse klassieke muziek. Moussem en BOZAR presenteren dit seizoen vooraanstaande qanun-spelers, in ensemble, in duo en in solo concerten.