Mostafa Saifi Rahmouni

Moussem Vitrine

 Sans titre
2018
Impression numérique sur papier dos bleu 265 / 184cm

Mostafa Saifi Rahmouni werd in 1991 in Rabat geboren. Hij maakt openhartige, directe werken en gebruikt daarbij verschillende media. Zijn creaties zijn stuk voor stuk gebaseerd op echte feiten of gebeurtenissen van persoonlijke of collectieve aard. De agressiviteit die vervat zit in de sociale relaties en macht vormt voor Rahmouni een uitdaging en markeert hem, in het bijzonder, maar niet uitsluitend, de agressie van de politieke macht. Eigenlijk kaart hij in verschillende van zijn werken persoonlijk-tragische gebeurtenissen aan, zonder ze noodzakelijkerwijs te citeren. Hij probeert verschillende vormen van geweld te vertalen, zowel rampen als dagelijkse incidenten. Rahmouni maakt gebruik van metaforen en kaart universele kwesties over de wereld in zijn geheel aan, maar ook obsessies rond de nauwe relatie tussen leven en dood. Zijn werk behandelt een gebeurtenis of situatie met één enkel gebaar – of liever: één enkel beeld of object – op een poëtische manier. Daarbij wordt, in de benadering van het geweld, ook ruimte gelaten voor empathie. Er is geen oordeel of kritiek, maar een bijzondere blik die een bevraging suggereert. De werken transporteren ons altijd voorbij dat wat we op het eerste gezicht waarnemen. Het intieme wordt bij hem heel ‘juist’ in een universeel perspectief geplaatst. Mostafa Saifi Rahmouni benadert een evenement, een persoon of een onderwerp tegelijk op een subtiele en radicale manier. Zijn werk is nooit anekdotisch en onderzoekt de menselijke conditie: het reflecteert op de waarden die die conditie in zich draagt en werpt een welwillende blik op het menselijk vermogen om zin te geven aan geweld en pijn en/of om ze te overstijgen.

- Nancy Casielles -

ikv Moussem Vitrine

 Sans titre
2018
Impression numérique sur papier dos bleu 265 / 184cm

Mostafa Saifi Rahmouni werd in 1991 in Rabat geboren. Hij maakt openhartige, directe werken en gebruikt daarbij verschillende media. Zijn creaties zijn stuk voor stuk gebaseerd op echte feiten of gebeurtenissen van persoonlijke of collectieve aard. De agressiviteit die vervat zit in de sociale relaties en macht vormt voor Rahmouni een uitdaging en markeert hem, in het bijzonder, maar niet uitsluitend, de agressie van de politieke macht. Eigenlijk kaart hij in verschillende van zijn werken persoonlijk-tragische gebeurtenissen aan, zonder ze noodzakelijkerwijs te citeren. Hij probeert verschillende vormen van geweld te vertalen, zowel rampen als dagelijkse incidenten. Rahmouni maakt gebruik van metaforen en kaart universele kwesties over de wereld in zijn geheel aan, maar ook obsessies rond de nauwe relatie tussen leven en dood. Zijn werk behandelt een gebeurtenis of situatie met één enkel gebaar – of liever: één enkel beeld of object – op een poëtische manier. Daarbij wordt, in de benadering van het geweld, ook ruimte gelaten voor empathie. Er is geen oordeel of kritiek, maar een bijzondere blik die een bevraging suggereert. De werken transporteren ons altijd voorbij dat wat we op het eerste gezicht waarnemen. Het intieme wordt bij hem heel ‘juist’ in een universeel perspectief geplaatst. Mostafa Saifi Rahmouni benadert een evenement, een persoon of een onderwerp tegelijk op een subtiele en radicale manier. Zijn werk is nooit anekdotisch en onderzoekt de menselijke conditie: het reflecteert op de waarden die die conditie in zich draagt en werpt een welwillende blik op het menselijk vermogen om zin te geven aan geweld en pijn en/of om ze te overstijgen.

- Nancy Casielles -

ikv Moussem Vitrine

beeldende kunst / moussem ontvangt