In the Eyes of Heaven ging in première op 24 maart 2016, twee dagen na de aanslagen in Brussel. De tekst is van de Frans-Marokkaanse filosoof en islamoloog Rachid Benzine, Europa’s grote voortrekker van een verlichte islam. Zo vlak na de terreur door de meest radicale islam, te midden de ontreddering die zich van de stad had meester gemaakt, bood In the Eyes of Heaven toch enig perspectief. Aan het woord is Nour, een prostituee in een Noord-Afrikaans land, tijdens de Arabische Lente. Een uur lang dompelt Nour, gespeeld door de Palestijnse actrice Hiam Abbass, je onder in haar dagelijkse sleur van klanten die komen en gaan. Onder die klanten bevinden zich zowel de plaatselijke gouverneur, een Amerikaanse journalist als een religieus leider. Nour spreekt bij wijlen harde taal, wachtend tussen een gisteren dat teloor ging en een morgen dat op zich laat wachten. Ruud Gielens, die zelf sinds vele jaren in Caïro woont, zorgde voor een sobere maar intense enscenering.
tekst Rachid Benzine | regie Ruud Gielens | met Hiam Abbass | dramaturgie Laila Soliman | productie Kaaitheater & Moussem
In the Eyes of Heaven ging in première op 24 maart 2016, twee dagen na de aanslagen in Brussel. De tekst is van de Frans-Marokkaanse filosoof en islamoloog Rachid Benzine, Europa’s grote voortrekker van een verlichte islam. Zo vlak na de terreur door de meest radicale islam, te midden de ontreddering die zich van de stad had meester gemaakt, bood In the Eyes of Heaven toch enig perspectief. Aan het woord is Nour, een prostituee in een Noord-Afrikaans land, tijdens de Arabische Lente. Een uur lang dompelt Nour, gespeeld door de Palestijnse actrice Hiam Abbass, je onder in haar dagelijkse sleur van klanten die komen en gaan. Onder die klanten bevinden zich zowel de plaatselijke gouverneur, een Amerikaanse journalist als een religieus leider. Nour spreekt bij wijlen harde taal, wachtend tussen een gisteren dat teloor ging en een morgen dat op zich laat wachten. Ruud Gielens, die zelf sinds vele jaren in Caïro woont, zorgde voor een sobere maar intense enscenering.