Een moeder trekt als informante haar gezin mee in een wereld van verraad. Ze wordt vermoord. Verworpen door haar omgeving was ze al lang, en nu is er niemand die haar wil of kan begraven. Haar dochter is belast met de onmogelijke taak om een graf voor haar te vinden. Met die beladen erfenis van haar moeder, poogt de dochter zich staande te houden. In haar zoektocht naar een uitweg, bestrijdt ze het kwade met nog meer kwaad.
‘High Heels and stuffed Zucchini’ is een scherp stuk in een absurde wereld over een kind dat niet ontkomt aan de slechte reputatie en de emotionele erfenis van een ouder. Een verhaal over het ‘goede’, het ‘kwade’ en de vraag of we bepaald worden of bepaald zijn. De tekst en de voorstelling schetsen een web van noodlottig kwaad tegen de achtergrond van een bezet Palestina.
Schrijfster en theatermaakster Remah Jabr is afkomstig uit Nablus. In 2012 werkt ze mee aan de productie Keffiyeh / Made in China, een samenwerking van de KVS en de A.M. Qattan Foundation in Palestina. Ze vervolgde haar theateropleiding in Brussel en studeerde in juni 2014 af aan het RITS. Tijdens haar opleiding schreef en regisseerde Jabr verscheidende opmerkelijke theaterstukken. (o.a. Two Ladybugs en The Prisoner). Remah Jabr werkt als ‘artist in residence’ bij Nomadisch Kunstencentrum Moussem.
Jabr is een scherpe observator van de complexiteit en gelaagdheid van het dagelijkse leven. Haar werk is gekenmerkt door een bizarre lichtheid en absurditeit, met humor als wapen.
Remah Jabr werk
Remah Jabr, geboren in 1980 in het Palestijnse Nabloes, schrijft gedichten en kortverhalen sinds ze afstudeerde aan de An-Najah Universiteit in 2002. In 2012 werkt ze mee aan de productie Keffiyeh / Made in China, een samenwerking van de KVS en de A.M. Qattan Foundation in Palestina. Ze vervolgde haar theateropleiding in Brussel en studeerde in juni 2014 af aan het RITS. Tijdens haar opleiding schreef en regisseerde Jabr verscheidende opmerkelijke theaterstukken. O.a. Two Ladybugs en The Prisoner zijn in het seizoen 2014-15 nog te zien. Remah Jabr werkt als ‘artiest in residentie’ bij Nomadisch Kunstencentrum Moussem aan de ontwikkeling van haar nieuwe voorstelling.
De inspiratie voor haar artistieke werk komt bij Remah Jabr uit haar dagelijks leven, de situatie en omgeving waarin zij lange tijd leefde en opgroeide. Een situatie gedomineerd door frustraties als gevolg van conflict en bezetting. Ze observeert concrete gebeurtenissen op een scherpe en slimme manier tot ver onder de oppervlakte. Door de vertaling van deze onderwerpen in theater geeft ze vorm aan het menselijke drama, dat een diepere, meer universele laag raakt. In haar stukken verweeft ze verschillende werkelijkheden en situationele lagen. Haar schrijfstijl is surrealistisch, met humor als wapen en zeer helder.
Haar werk is eigenzinnig en atypisch voor wat men gewend is van een jonge toneelauteur. In de constructie van haar stukken speelt ze met tijd en ruimte en laat de eenheid daarvan vaak los. Haar werk kenmerkt zich door een bizarre lichtheid en absurditeit met dialogen die behoorlijk kunnen knetteren. Haar teksten zijn voor spelers een feest om mee aan de slag te gaan. Het werk vertaalt zich in een zeer verfrissende speelstijl die zich dikwijls heel direct verhoudt met het publiek.
Door haar opleiding aan het Rits en de vele samenwerkingen met een vooruitstrevende nieuwe generatie Vlaamse makers, maakt Remah Jabr een unieke combinatie tussen haar eigen culturele achtergrond en ervaringen in Palestina en het hedendaags Vlaams theater waar ze nu al enkele jaren met beide voeten in staat.
Tekst en regie: Remah Jabr
Spel: Sofie Decleir, Greet Jacobs, Cédric Coomans, Greg Timmermans en Youri Dirkx
Licht: Giacomo Gorini
Productie : Nomadisch Kunstencentrum Moussem
Co producenten: De Theatermaker / C-Mine cultuurcentrum Genk
In samenwerking met: Toneelhuis / Met dank aan: KVS
Een moeder trekt als informante haar gezin mee in een wereld van verraad. Ze wordt vermoord. Verworpen door haar omgeving was ze al lang, en nu is er niemand die haar wil of kan begraven. Haar dochter is belast met de onmogelijke taak om een graf voor haar te vinden. Met die beladen erfenis van haar moeder, poogt de dochter zich staande te houden. In haar zoektocht naar een uitweg, bestrijdt ze het kwade met nog meer kwaad.
‘High Heels and stuffed Zucchini’ is een scherp stuk in een absurde wereld over een kind dat niet ontkomt aan de slechte reputatie en de emotionele erfenis van een ouder. Een verhaal over het ‘goede’, het ‘kwade’ en de vraag of we bepaald worden of bepaald zijn. De tekst en de voorstelling schetsen een web van noodlottig kwaad tegen de achtergrond van een bezet Palestina.
Schrijfster en theatermaakster Remah Jabr is afkomstig uit Nablus. In 2012 werkt ze mee aan de productie Keffiyeh / Made in China, een samenwerking van de KVS en de A.M. Qattan Foundation in Palestina. Ze vervolgde haar theateropleiding in Brussel en studeerde in juni 2014 af aan het RITS. Tijdens haar opleiding schreef en regisseerde Jabr verscheidende opmerkelijke theaterstukken. (o.a. Two Ladybugs en The Prisoner). Remah Jabr werkt als ‘artist in residence’ bij Nomadisch Kunstencentrum Moussem.
Jabr is een scherpe observator van de complexiteit en gelaagdheid van het dagelijkse leven. Haar werk is gekenmerkt door een bizarre lichtheid en absurditeit, met humor als wapen.
Remah Jabr werk
Remah Jabr, geboren in 1980 in het Palestijnse Nabloes, schrijft gedichten en kortverhalen sinds ze afstudeerde aan de An-Najah Universiteit in 2002. In 2012 werkt ze mee aan de productie Keffiyeh / Made in China, een samenwerking van de KVS en de A.M. Qattan Foundation in Palestina. Ze vervolgde haar theateropleiding in Brussel en studeerde in juni 2014 af aan het RITS. Tijdens haar opleiding schreef en regisseerde Jabr verscheidende opmerkelijke theaterstukken. O.a. Two Ladybugs en The Prisoner zijn in het seizoen 2014-15 nog te zien. Remah Jabr werkt als ‘artiest in residentie’ bij Nomadisch Kunstencentrum Moussem aan de ontwikkeling van haar nieuwe voorstelling.
De inspiratie voor haar artistieke werk komt bij Remah Jabr uit haar dagelijks leven, de situatie en omgeving waarin zij lange tijd leefde en opgroeide. Een situatie gedomineerd door frustraties als gevolg van conflict en bezetting. Ze observeert concrete gebeurtenissen op een scherpe en slimme manier tot ver onder de oppervlakte. Door de vertaling van deze onderwerpen in theater geeft ze vorm aan het menselijke drama, dat een diepere, meer universele laag raakt. In haar stukken verweeft ze verschillende werkelijkheden en situationele lagen. Haar schrijfstijl is surrealistisch, met humor als wapen en zeer helder.
Haar werk is eigenzinnig en atypisch voor wat men gewend is van een jonge toneelauteur. In de constructie van haar stukken speelt ze met tijd en ruimte en laat de eenheid daarvan vaak los. Haar werk kenmerkt zich door een bizarre lichtheid en absurditeit met dialogen die behoorlijk kunnen knetteren. Haar teksten zijn voor spelers een feest om mee aan de slag te gaan. Het werk vertaalt zich in een zeer verfrissende speelstijl die zich dikwijls heel direct verhoudt met het publiek.
Door haar opleiding aan het Rits en de vele samenwerkingen met een vooruitstrevende nieuwe generatie Vlaamse makers, maakt Remah Jabr een unieke combinatie tussen haar eigen culturele achtergrond en ervaringen in Palestina en het hedendaags Vlaams theater waar ze nu al enkele jaren met beide voeten in staat.