Met Le Trait (2012), Le Temps scellé (2011) en Les Sentinelles (2010) blies Nacera Belaza Monty al meermaals omver. De dans van deze verdienstelijke Frans-Algerijnse choreografe is minimalistisch, sensueel en hypergeconcentreerd in lege ruimtes die bol staan van spanning. Dit voorjaar nodigen Moussem Nomadisch Kunstencentrum en Monty Belaza uit voor een residentie. Ze werkt aan twee nieuwe creaties en toont work in progress.
Creatie 1 | La Traversée | groepswerk
Enkele jaren geleden begon ik in Algerije en Frankrijk met onderzoek naar een mogelijke dialoog tussen rituele bewegingen en mijn eigen choreografische composities. Vandaag wil ik nieuwe onderzoeksvelden openen voor andere performers en de verschillende wegen, de natuur van de antwoorden die worden gegeven naar gelang de culturen en gewoonten, observeren. De centrale vraag blijft voor mij dezelfde. Hoe link ik een choreografische schriftuur als de mijne met een voorouderlijke dimensie die het lichaam in zich draagt, die in het lichaam begraven ligt? - Nacera Belaza
Creatie 2 | Les Oiseaux | duet
In essentie zijn al mijn choreografieën gebaseerd op het duet. De artistieke inzet is steeds dezelfde. Dezelfde twee danseressen – Nacera en haar zus Dalila – dezelfde lege ruimte en de terugkerende vraag; hoe is het mogelijk om binnen deze minimale structuur met dezelfde beperkingen steeds verder te gaan? - Nacera Belaza
choreografie Nacera Belaza | dansers creatie1 ongoing casting | dansers creatie2 Nacera Belaza, Dalila Belaza| geluidsontwerp Nacera Belaza | lichtontwerp Gwendal Malard, Nacera Belaza | licht- en geluidtechniek Gwendal Malard, Alycia Karsenty | productie Compagnie Nacera Belaza | coproductie creatie1 Biennale de la Danse de Lyon, Moussem.eu, Belgium - with the support of the Culture Program of the European Union, Arcadi | coproductie creation2 Montpellier Danse Arcadi
Met Le Trait (2012), Le Temps scellé (2011) en Les Sentinelles (2010) blies Nacera Belaza Monty al meermaals omver. De dans van deze verdienstelijke Frans-Algerijnse choreografe is minimalistisch, sensueel en hypergeconcentreerd in lege ruimtes die bol staan van spanning. Dit voorjaar nodigen Moussem Nomadisch Kunstencentrum en Monty Belaza uit voor een residentie. Ze werkt aan twee nieuwe creaties en toont work in progress.
Creatie 1 | La Traversée | groepswerk
Enkele jaren geleden begon ik in Algerije en Frankrijk met onderzoek naar een mogelijke dialoog tussen rituele bewegingen en mijn eigen choreografische composities. Vandaag wil ik nieuwe onderzoeksvelden openen voor andere performers en de verschillende wegen, de natuur van de antwoorden die worden gegeven naar gelang de culturen en gewoonten, observeren. De centrale vraag blijft voor mij dezelfde. Hoe link ik een choreografische schriftuur als de mijne met een voorouderlijke dimensie die het lichaam in zich draagt, die in het lichaam begraven ligt? - Nacera Belaza
Creatie 2 | Les Oiseaux | duet
In essentie zijn al mijn choreografieën gebaseerd op het duet. De artistieke inzet is steeds dezelfde. Dezelfde twee danseressen – Nacera en haar zus Dalila – dezelfde lege ruimte en de terugkerende vraag; hoe is het mogelijk om binnen deze minimale structuur met dezelfde beperkingen steeds verder te gaan? - Nacera Belaza